fredag 14. januar 2011

Østens reformpedagogiske hemmelighet.

Blant historiens mange facinerende pedagogiske initiativ, skal jeg i dag presentere ett særlig interssant eskempel.

Rabindranath Tagore (1861 - 1941) var en indisk forfatter, lyriker, komponist, billedkunstner og dramatiker. Han var den første ikke-vestlige forfatter som mottok nopbelprisen i litteratur i 1913, og er enestående også som forfatter av to lands nasjonalsanger - India og Bangladesh. Tagore er kjent som den som fornyet Indias rigide og strekt tradisjonsbundede kunstneriske uttrykk og innførte både det personlige, frie og modernistiske uttrykket i litteratur, poesi så vel som i sine bilder og musikk.

Han var også politiker, uavhengoighetsforkjemper, filosof og altså pedagog. Han grunnla en skolebevegelse, sterkt inspirert av visjonen om utdanning som frigjøring av det enkelte barns unike selv i omfanvnelsen av naturen og det globale menneskelige brorskap. Veien til dette er en en skole som er livsnær, sterkt preget av kunstneriske arbeidsformer - teater, musikk, billedkunst og dans, sosialt bevisstgjørende, dannelsesorienter og kosmopolitisk. Han beskriver sin pedagogiske grunnide slik:

"When we accept any discipline for ourselves, we try to avoid everything except that which is necessary for our purpose; it is this purposefulness, which belongs to the adult mind, that we force upon school children. We say, “Never keep your mind alert, attend to what is before you, what has been given you.” This tortures the child because it contradicts nature ís purpose, and nature, the greatest of all teachers, is thwarted at every step by the human teacher who believes in machine-made lessons rather than life lessons, so that the growth of the child ís mind is not only injured, but forcibly spoiled. Children should be surrounded with the things of nature which have their own educational value. Their minds should be allowed to stumble upon and be surprised at everything that happens in today`s life; the new tomorrow will stimulate their attention with new facts of life."

Det finnes fremdeles i India et uttall såkalte Tagore-skoler som bygger på hans ideer. Her er et par lenker for de som vil lese mer:

http://www.schoolofwisdom.com/
www.tagoreint.com
www.tagorepublicschool.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar