Språkkartlegging
av barnehagebarn i stor skala både er en betydelig tidstyv og problematisk med
tanke på hvor langt ned i alder vi skal tillate at barn utsettes for
målstyring. Det er dessuten verd å legge merke til at rammeplanen for
barnehagene er klar på dette området. Den slår fast at: «Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i
forhold til gitte kriterier». Det er all mulig grunn til å problematisere
hvordan dette praktiseres av flere barnehageeiere. Min bekymring er i tillegg måten
denne kartleggingen foregår på.
De mest brukte kartleggingsverktøy i norske barnehager i dag
er sjekkliste-verktøy som TRAS og «Alle med». Begge er basert på lister med
spørsmål rettet inn mot forventet mestring i ulike aldre, og resultatet er
visuelt synlig ved at hvert spørsmål er knyttet til et åpent felt i et
sirkelformet skjema. Ved mestring fargelegges det tilhørende feltet, og det
blir stående åpent dersom mestring ikke er til stede. Det samme skjemaet følger
barnet gjennom barnehageårene, og i mange tilfeller oversendes det til skolen. TRAS
og «Alle med» har samme struktur, men skiller seg fra hverandre ved at TRAS
bare kartlegger ulike sider ved barnas språk, mens «Alle med» i tillegg
kartlegger sosio-emosjonell fungering, motorikk, lek og fungering i
hverdagsaktiviteter.
Det er viktig å være klar over at disse verktøyene ikke bare
blir brukt til screening av samtlige barn i en barnegruppe. De er i mange
tilfeller brukt som et hjelpemiddel til å kartlegge barn som er særskilt utsatt
eller som foreldre eller pedagoger har en bekymring i forhold til. Derfor
forventes det i en del tilfeller at TRAS er fylt ut fra barnehagens side før
PPT kan gå i gang med sine tiltak. Mange har altså god hjelp av TRAS selv om
det ikke gjøres til standard prosedyre på alle barn i en barnehage.
Det som skiller TRAS og «Alle med» fra de språktestene vi
kjenner fra 2- og 4-års-kontrollene på helsestasjonen, er at man ikke tar
enkeltbarn ut av lek eller andre aktiviteter for å teste det i en-til-en
situasjoner med særskilt standard-materiell. Kartleggingen foregår ved
observasjoner av barnet i naturlige situasjoner gjennom barnehagedagen.
Utviklerne av TRAS har poengtert at dette gir mye bedre grunnlag for å
kartlegge barns reelle språkfungering fordi språket opptrer i kjente sosiale
rammer og ikke i en kunstig test-situasjon.
Ikke desto mindre medfører slik sjekkliste-kartlegging i
naturlige situasjoner andre problemer. Min bekymring i denne sammenheng er
hensynet til barns privatliv.
FNs barnekonvensjon slår fast i artikkel 16 at «Ingen barn skal utsettes for vilkårlig
eller ulovlig innblanding i sitt privatliv». Med tanke på at barn i vår tid
ukentlig tilbringer 40 timer eller mer i institusjon fra de er ett år gamle,
tilsier det at barnehagene har et stort ansvar når det gjelder å beskytte barns
privatliv mot det som kalles «vilkårlig
innblanding».
I rammeplanen for barnehagen står det at «Både barn og foreldre kan reagere dersom
for mye av det som barn sier og gjør blir gjort til gjenstand for skriftlig
observasjon og vurdering». Problemet er at barnas innsyn og mulighet for å reagere,
er fraværende. TRAS og «Alle med» er basert på usynlig kartlegging. Det vil si
at de som blir kartlagt aldri vet når de er i en situasjon som blir overvåket og
dokumentert med tanke på registrering i et kartleggingsskjema.
I alle andre
sammenhenger hvor vi som borgere skal underlegges systematisk kartlegging, har
vi mulighet til å samtykke eller la være. Hvem ville ikke reagert dersom du
fikk vite at arbeidsgiveren din uten ditt samtykke eller vitende hadde kartlagt
hva du sa og gjorde i ulike situasjoner på arbeidsplassen fra du kom til du
gikk hjem. For oss er det naturlig å kreve at vi skal vite når og hvordan dette
skjer, og vi skal ha mulighet til å motsette oss det. Barnekonvensjonen og
rammeplanen slår fast at våre barn har de samme rettighetene.
Når et barn på 2-års-kontrollen nekter å åpne munnen når den
ukjente helsesøsteren stiller spørsmål, er det barnets mulighet til aktivt å
motsette seg språkkartlegging. Når det samme barnet i barnehagen kartlegges med
TRAS, har det ikke lenger denne muligheten, fordi kartleggingen skjer usynlig
for barnet.
Det krever stor klokskap og faglig teft fra
barnehagepersonale når ulike hensyn skal vektes mot hverandre i arbeidet med barna.
De skal sikres gode forutsetninger for utvikling og læring. De som strever og
er ekstra sårbare skal fanges opp og få hjelp. Samtidig skal barn ha mulighet
for privatlivets fred, selv innenfor institusjonens vegger.
Det er derfor fristende å minne om Edward Snowdens julehilsen: “A child born today will grow up with no conception of privacy at all. They’ll never know what it means to have a private moment to themselves – an unrecorded, unanalyzed thought”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar