Krav om «tidlig innsats» har de siste årene slått rot som et
utdanningspolitisk mantra. Godt hjulpet av nedslående Pisa-målinger har blikket
i stigende grad blitt rettet mot den uproduktive tidlige barndommen som kaster
for lite av seg i form av rask og effektiv kunnskapsproduksjon.
Pedagogiske program som lover systematisk språkstimulering
for de yngste ser ut til å være god salgsvare. Et eksempel er BRAVO-programmet
som ifølge egenreklamen, «…er en aktiv og utviklende lek med ord og bokstaver […]
spesielt utviklet for barnets tre første leveår, en periode hvor det lett blir
bare kos og svært lite bevisst og planlagt stimulering». Det finnes flere slike
programmer og de er sikkert både utviklet og brukt i barnehager med de beste
intensjoner om å yte, ja nettopp, tidlig innsats slik alle stortingsmeldinger
og NOU-er om utdanning er så opptatt av.
Resultatet kan fort bli at foreldres som velger å vente til
barnet er 2 eller kanskje 3 år med å bruke barnehage kjenner på presset og
frykten for at barnet blir stående igjen på perrongen når kunnskapstoget går.
Det kan dessuten føre til at pedagogenes yttergrenser stadig utvides. Hvorfor
skal systematisk pedagogisk stimulering vente til barna er ett år? Hvorfor
ansettes det ikke egne barselspedagoger som kan gå rundt mellom nyfødte og
deres mødre å gi råd om systematiske og forskningsbaserte stimuleringsmetoder?
Som barnehagelærer-utdanner, kjenner jeg at dette på flere
måter hadde vært en spennende vei å gå. Enhver profesjon ønsker jo å utvide
sine virkeområder for å styrke sin status, og hvis hver helsestasjon og hver
barselavdeling fikk krav om å ha småbarnspedagoger ansatt i staben, ville
barnehagelærerprofesjonen få nye og interessante virkeområder.
Dessuten ville barnas forutsetninger ved barnehagestart vært
mye bedre og, ikke minst, jevnere. Barnehagenes ytelser ville bli mer stabil,
og skolen vil kunne komme enda raskere i gang med effektiv måloppnåelse.
Dette er en måte å tenke om barn og barndom som skaper uro
blant mange både foreldre og fagfolk, og hvert år møter jeg
barnehagelærerstudenter som kjenner at det er etisk problematisk å se seg selv
stå i denne lenket av kompetanseleverandører og Pisa-reparatører – spesielt i
møtet med de yngste barna.
For å møte denne uroen vil jeg derfor slå et slag for å stjele
begrepet «tidlig innsats» og fylle det med nytt innhold.
Hva om «tidlig innsats» ikke lengre handlet om å optimalisere
læringsforutsetningene så tidlig som mulig, men i stedet handlet om å yte
«tidlig innsats» i arbeidet med å tale på de yngste barna vegne i en
samfunnsutvikling som alt for ofte ser bort fra behovene til de som ikke selv
kan si ifra.
«Tidlig innsats» i kampen for leken som en uforpliktende
hit-og-dit-aktivitet uten krav om å være målrettet og resultatorientert.
«Tidlig innsats» i bestrebelsene på ro og nærhet, god tid og dveling ved det
betydningsløse. «Tidlig innsats» for mer «bare kos».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar