Selv om jeg nå ikke lenger er en del av Steinerskolebevegelsen, har jeg fra tid til annen behov for å peke på denne på mange måter aparte alternative skolebevegelsen. På tross av sine flagrende silkeslør og engletilbedelse har den fortsatt en viktig funksjon som et
alternativt pedagogisk verksted. Her er en av grunnene:
Steinerskolene er et tydelig korrektiv til den stadig økende
målstyringstankegangen som preger skolesektoren. Målstyring innebærer at
skolens kvalitet måles som kvantifiserbare læringsresultater etter en gitt
standard.
Flere lærere erfarer med sorg hvordan dette snevrer inn synsfeltet vårt for hva skolen bidrar med i et ungt menneskets utvikling. Mange av skolens opplevelseskvaliteter og uspesifiserte danningsmål er ikke målbare eller mulig å standardisere.
Flere lærere erfarer med sorg hvordan dette snevrer inn synsfeltet vårt for hva skolen bidrar med i et ungt menneskets utvikling. Mange av skolens opplevelseskvaliteter og uspesifiserte danningsmål er ikke målbare eller mulig å standardisere.
Steinerskolen har et syn på skolens mandat og kvaliteter ved
fagenes innhold som sprenger rammene for hva målstyringen kan fange opp.
Steiner- eller Waldorf-skolene ble i sin til etablert som en
sosial impuls i mellomkrigstidens Tyskland. Det ble et danningsprosjekt for nye
og mer ansvarlige generasjoner som skulle være i stand til å løse Europas store
krise bedre enn det de forrige generasjonene hadde klart. Skolen skulle utvikle
bevissthet om det allment menneskelige som binder oss sammen på tvers av
kulturelle, rasemessige og nasjonale skillelinjer. Disse skolene var derfor symptomatisk
blant de første Hitlerregimet fikk stengt, da de kom til makten.
I dag er skolebevegelsen i sterk vekst. I muslimske land, i
Afrika, i Østen og ikke minst i Øst-Europa etableres Waldorf-skoler som bærer i
seg denne kosmopolitiske impulsen, en impuls som er minst like viktig i vår tid
som på 1920-tallet.
Å være mennesket handler om langt mer enn det vi knytter
til et språk, en kultur, religion og nasjonalitet. Dersom nye generasjoner fikk
en skolegang hvor dette var undervisningens mål, ville det virke fredsskapende
og konfliktforebyggende i mange regioner rundt omkring i verden.
Steinerskoler tar mål av seg om å bidra til dette ved at
arbeid med ethvert fag har mål utover å beherske fagenes tekniske og målbare
innhold. Alle fag er bærere av etiske og sosiale dimensjoner, og som lærer
kreves det refleksjon omkring hva arbeidet med fagets innhold kan gjøre med et
ungt menneskes personlige vekst.
Steinerskolen har i sin tradisjon mange forestillinger om
slike sammenhenger. Her er et eksempel: De ulike regneartene i matematikkfaget
representerer ulike menneskelige karaktertrekk som må virke sammen for at vi
som gruppe skal nå våre mål.
Selv om noen av disse koblingene kan virke noe kuriøse, minner
de oss på et prinsipp alle som underviser erfarer: Den som lærer et fagstoff, lærer
også noe om seg selv som menneske.
Dette danningsperspektivet har lett for å drukne i
resultatstyringens snevre blikk for hva som er målbart og mulig å standardisere
i sluttkontrollen. Derfor er det viktig
å beholde rommet for skolealternativ som kan rendyrke og utforske skolen som
danningsarena på denne måten.
Den største utfordringen Steinerskolene står overfor, er ikke at de er for sære og aparte, men at de ikke er dette ansvaret bevisst og blir fanget av den samme tunge oksygenfattige luften som gir resten av skolenorge pustebesvær for tida.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar