Hva er helhetlig læring?
At barnehagen har en styrende fagspesifikk læreplan styrker
bevisstheten om at barnehagene inngår i barnas samlede utdanningsløp – i tråd
med idealet om livslang læring. I OECDs prosjekt for satsing på early childhood education – Starting strong
(2006) konkluderes det med at helhetlig
læring bør danne utgangspunktet for den pedagogiske virksomheten i
barnehage og småskole. Det samme begrepet benyttes i rammeplanen. Det skal
sikres en «helhet og sammenheng i omsorgs
og læringstilbudet». Stortingsmeldingen presiserer at en slik
helhetstenkning må forstås som når: «..erfaringer
i lek, hverdagsaktiviteter, spontane og planlagte situasjoner er utgangspunktet
for barnas videre læring og utvikling».
Helhetlig læring kjennetegnes med andre ord av flytende
grenser mellom uformelle og formelle læringssituasjoner. Pedagogisk styrte og planlagte aktiviteter
går hånd i hånd med hverdagssituasjoner og barne-initierte frie aktiviteter
uten klare skiller seg mellom. En uformell barne-initiert aktivitet kan anspore
pedagogen til å gripe barnets initiativ og føre det videre i formelle eller semi-formelle læringssituasjoner. Dette
knyttes gjerne til ønske om å utvikle en lyttende pedagogikk, hvor kravet om
barns medvirkning tas hensyn til. Helhetlig
læring innebærer også en integrasjon mellom de ulike fagområdene som «sjeldent opptrer isolert» som det heter. Det skal med andre ord ikke være definerte skiller mellom fagene eller
mellom de ulike aktivitetskategoriene i barnehagedagen, slik en lapskaus har
uklare grenser mellom gulroten og poteten. Helhetlig læring i rammeplanens forstand
innebærer derfor at enhver situasjon vil være gjenstand for pedagogisk
vurdering med tanke på prosessmålene for samtlige 7 fagområder.
OECD omfavner denne forståelsen for barnehagens oppdrag i starting strong II-rapporten på bekostning av de fransk- og engelskspråklige landenes løsning.
Her innebærer helhetlig læring først
og fremst en sømløs overgang mellom barnehage og skole med en skolepreget
tilnærming til læring i tidlig barndom hvor ferdighetslæring og kognitiv
utvikling er i fokus. I Sentral-Europa og Norden derimot er barnehagens integrasjon
av omsorg, lek og læring ansett som en forbilledlig bred forberedelse og
fundament for livslang læring. Konsekvensen av dette er at lek uvilkårlig blir
knyttet til læring i stadig stigende grad.
Fortsettelse følger...
Fortsettelse følger...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar