Forholdet mellom lek og læring.
Forholdet mellom lek og læring er komplekst og har vært
gjenstand for ulike betoning gjennom barnehagens historie. Rammeplanen
vektlegger lekens lærende funksjon side om side med lek som barnekulturell
utfoldelse og som en arena for vennskapsrelasjoner. Her forstås med andre ord
læring som et av flere aspekter ved leken. Dette avspeiler en forståelse hvor
lek og læring ikke kan sidestilles som likeverdige aktivitetsformer. Læringen
er underordnet leken og vil inngå som en del av lekens utkomme. Lek gir ingen
garanti om god læring eller læring i tråd med pedagogiske målsetninger. Lek kan
like gjerne forårsake læring av ekskluderingsmekanismer og annen antisosiale
adferd. Å basere læring på lek er med
andre ord en usikker prosess. Ikke desto mindre er lekens verdi som
læringsarena løftet frem som en viktig begrunnelse for lekens plass i
barnehagen.
Ifølge mange lek-forskerne representerer den sterke
koblingen mellom lek og utvikling eller læring et modernistisk syn på lek og er
forankret i en utviklingspsykologisk forståelse. Lek anses som en utprøving av
voksen-livet i et uforpliktende på-liksom-rom. I tråd med en slik forestilling
vil lekesfæren bli stadig mindre jo eldre barna blir og jo mer de kan på ordentlig. Det voksne mennesket er
utviklingens mål og vil derfor måtte anses som ikke-lekende. Kritikerne av
denne måten å betrakte lek på, har derfor polemisk uttalt at lek dermed er like
mye avviklende som utviklende. Leken bidrar til
den langsomme men ubønnhørlige og nødvendige avviklingen av barndommen.
Et annet trekk ved en modernistisk forståelse av lek, er
forestillingen om den normale leken.
Piaget og Smilansky sine leke-hierarkier preger fortsatt vår oppfatning om at
det finnes alderstypisk lek som i takt med barnets modenhet øker i kompleksitet
med rolleleken eller den sosiodramatiske
leken som kronen på verket. I drøftingene omkring lekens betydning for
læring, er det gjerne denne leken som fremheves som særskilt produktiv med
tanke på den læringspotensial. Betoningen av denne
lekens verdi forankres i stor grad i Vygotski hvor formuleringen «i leken blir barnet et hode høyere enn seg
selv» gjerne refereres. Leken er her forstått som den proximale utviklingssone hvor barnet prøver ut ulike roller –
gjerne voksenlivets roller. Leken er med andre ord en aktivitet hvor barnet
strekker seg mot stadig høyere og mer komplekse fungeringsnivå.
En annen forutsetning for å vektlegge lekens funksjon i
forhold til læring, er at lek kan betraktes som en kognitivt planlagt- eller
språklig fremforhandlet aktivitet. Barna kan i løpet av leken stoppe opp,
betrakte leken utenfra, lete etter nye ideer og planlegge neste forløp. Lek kan
derfor inngå i en systematisk læringsprosess ved at de voksne kan delta eller
initiere til lekens stadige utvikling. Pedagogens oppgave er også å vite hvordan
man kan unngå at lek eller det enkelte barns rolle i leken, blir statisk og
dermed lite utviklende.
I neste innlegg skal vi se på ulike alternative forståelser av lek.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar