Forsiden av VG 31.07. bar bud om klare konklusjoner i
retning av at barnehage for barn under 2 år er skadelig. Heldigvis var
innholdet i artikkelen mer nyansert enn som så. Det er kvaliteten på barnehagen
som er avgjørende for i hvilken grad barna har glede eller tar skade av
oppholdet. Trygge relasjoner med faste stabile voksne ble fremhevet som
vesentlig. Det er vanskelig å si seg uenig i dette, og både Joacim Haarklou,
Christian Beck og Lars Smith er verd å lytte til. Allikevel mangler artikkelen
noen vesentlige momenter.
Barnehage er i vår tid og i vår kultur en sosial arena for
barn som erstatter leken i gata eller de store barneflokkene på gården.
Barnekulturen trenger steder å utfolde seg, og dens ulike språklige og rituelle
omgangsformer som formildes fra barn til barn lever sterkt i barnehagene,
dersom personalet er flinke til å gi rom for barnas frie aktivitet i lek og
kroppslig utfoldelse.
Tradisjonelt mente man at de yngste barna derimot hadde
liten eller ingen interesse av sosialt liv, men at dette etter hvert vokste
frem som en frukt av økt språklig og kognitiv kapasitet. Barnehage for de
minste ble, i lys av denne forestilling, et sted hvor erstatning for mor-barn
relasjonen i tette stabile voksenrelasjoner fort blir det dominerende fokus. Barnehage
for de yngste blir et nødvendig onde hvor tapet av den hellige tosomheten
mellom foreldre og barn så godt som mulig skal kompenseres. VGs artikkel bar
tydelig preget av dette.
Nyere forskning på småbarnskultur, blant annet utført av
Gunvor Løkken ved Høyskolen i Vestfold, viser derimot at også blant de yngste
barnehagebarna - gjerne kalt Toddlere - er det et rikt sosialt liv, uavhengig
av deres språklige eller kognitive modenhet. Toddlerkulturen har alle
kjennetegn på en kultur for øvrig. Den har sitt et eget særskilte språklig
utrykk, selv om de for majoritetskulturen (vår egen) mangler forståelige ord og
begreper. Den har sine riter, sine normer og verdsettingsregler, sine hellige
steder og sin folklore. Forskningen viser at disse kulturelle ytringsformene
som gjerne er svært kroppslige, danner grunnlag for senere språklig og sosial
fungering.
Så lenge bo- og familiemønsteret er slik at flokker av
småbarn ikke har sine naturlige arenaer i gata eller på gårdstunet, er i vår
tid småbarnsavdelingene i barnehagen stedet hvor denne kulturen kan få utfolde
seg. Å fremheve den hellige tosomheten mellom mor og barn som det dominerende
motiv i det lille barnets verden, er derfor en mangelfull fremstilling. Dersom
flere erstatter barnehagen med et barnefattig hjemmemiljø preget av
au-pair-omsorg, vil mange barn risikere å miste vesentlige sosiale erfaringer som
kun oppstår fra barn til barn.
Derfor er småbarnsavdelingene i dag viktige kulturelle arenaer.
Men også med tanke på barnehagen som et sted for utfoldelse av toddlerkulturen,
er kvalitet viktig. I enda større grad enn fravær av stabile og nære
voksenrelasjoner, er barnehagene i vår tid preget av for mye voksenstyring og
for mye ambisiøse læringspregede aktiviteter som stjeler tid fra barnas frie
kulturelle utfoldelse.
Da jeg holdt kurs om toddlerkultur for førskolelærere i
Nord-Trøndelag sist vinter, fikk jeg en henvendelse fra en fortvilet
medarbeider i en barnehage der musikk var tema og lytteøvelser inngikk som en
del av programmet. Det ble da forventet at ett- og toåringene skulle holdes
sittende i ro på sine stoler og lytte til musikk selv om deres eneste
instinktive ønske var å bevege seg fritt til tonene og rytmene i musikken. Slike
eksempler på voksen-fornuftig naturstridig pedagogikk med utgangspunkt i
ambisiøse læringsmål, er en trussel mot kvaliteten i norske barnehager. Rommet
for barnas egen kulturelle utfoldelse blir borte.
Småbarnskulturen har i vår tid få andre arenaer å utfolde
seg på. Derfor er gode barnehager med kloke voksne, viktige – også for de
yngste barna.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar