Hvem husker ikke Prøysens udødelige klassiker om
geitekillingen som kunne telle til ti – en uhøytidelig harselas over motstanden
mot å bli talt, målt og veid – mot å bli redusert til et tall. Og talt, det
blir vi. Målstyring i offentlig sektor har de siste tiårene medført det ene
tellekantsystemet etter det andre hvor resultatoppnåelse effektivt blir målt og
reportert oppover i ansvarskjeden. Men ikke alle deler geitekillingens
begeistring for tall.
Skepsis mot målings-systemene er forståelig og høyst
betimelig, spesielt når det er barns læring og utvikling som skal under lupen
og tallfestes. Barnehagene er blant de offentlige tjenestene som lenge har vært
spart. Men i disse dager er endringer i barnehageloven ute på høring som skjerper
dokumentasjonskravet. Endringene som foreslås bryter med to viktige prinsipp
for fagfolkene som arbeider med barna og for barnas foreldre – to prinsipper
som har bidratt til at sektoren har hatt så stor tillit blant brukerne.
For det første endrer det prinsippet om at det er et
profesjonelt skjønn hos den enkelte fagpersonen som avgjør hvordan barnas
læring og utvikling skal dokumenteres og hvilke standardisert målingsverktøy
som eventuelt skal brukes. I utkastet til endringer foreslås det at det er
barnehageeier som skal kunne bestemme hvilke systemer og verktøy for
dokumentasjon som skal benyttes.
For det andre fjerner forslaget foreldrenes rett til å ha
innflytelse over hvilke opplysninger om deres barn som skal samles inn og
oppbevares. Det slås fast i forslaget at det er urimelig at foreldre skal kunne
motsette seg den dokumentasjonen om enkeltbarns læring og utvikling som er
nødvendig å innhente for at barnehagen skal kunne utføre sine lovpålagte
oppgaver.
Det er lett å se logikken bak disse to endringene. I en
ansvarsstyring-tankegang er eiers ansvar for å sørge for gode nok
resultatmålinger helt avgjørende. Da er det ikke opp til den enkelte fagperson å
velge hvordan man dokumenterer måloppnåelse. Dette er vi vant til fra skolen. Det
er ikke rektor eller kontaktlærer som velger karaktersystem, eller om de
nasjonale prøvene skal gjennomføres eller ikke, og spør ingen foreldre om
tillatelse for å bruke karakterskalaen på barnas prestasjoner eller oppbevare
eksamensresultater i skolens arkiv.
Hva er så problemet? Hvorfor reagerer kua i Prøysens
fortelling når kalven klager på at den blir talt? Det er en vesentlig forskjell
på skole og barnehage når det gjelder hva som er gjenstand for måling. I skolen
begrenser kartleggingen seg tross alt til spesifikke faglige kompetanser. I barnehagen
er det mer enn som så.
Det ligger i små barns naturlige tilnærming til verden at
man ikke kan skille mellom faglige læring, emosjonelle prosesser,
personlighetsutvikling og sosiale fungering. Rammeplanen for barnehager legger
derfor opp til det som kalles «helhet og sammenheng i omsorgs- og
læringstilbudet»
Kartleggingsverktøyene som er tilgjengelige samler derfor
også inn informasjon om ganske intime personlige forhold omkring det enkelte
barnet; hva barnet liker å leke med, hvordan det reagerer på grensesetting,
hvordan barnet løser konflikter med andre barn eller hvor innadvendt eller
utadvendt det er, for å nevne noe.
Det er derfor gode argumenter for at foreldres mulighet til
å ha innflytelse på hva som skal dokumenteres om deres barn og hvordan det skal
gjøres, bør ivaretas i større grad i barnehagen enn i skolen. Fordi de aktuelle
kartleggingsverktøyene er så person-inngripende, er det også viktig å beskytte
rommet for det profesjonelle skjønnet som ligger til grunn for valg om, hva og
hvordan enkeltbarn skal kartlegges.
Hvordan fungerer dette i dag? Selv om flere barnehageeiere dessverre
allerede har valgt kartleggingsverktøy som de pålegger sine barnehager å bruke
rutinemessig på alle barn, vil de fleste barnehagelærere ha ulike verktøy
tilgjengelige som kan brukes dersom pedagogens faglige skjønn tilsier at dette
kan være nyttige i forhold til enkelte barn. Foreldre må aktiv samtykke til at
det tas i bruk, og som oftest blir dette valget gjort i tett dialog mellom
barnehagelæreren og hjemmene.
Forslaget til endringer i barnehageloven vil frata foreldre
denne rettigheten og pedagogene rommet for dette skjønnet.
Det er mulig å
forsvare i lys av ansvarskjedens krav til standardiserte og pålitelige mål på resultatoppnåelse,
men det svekker barns rett til å beskytte sine mest personlige forhold mot
vilkårlig karlegging, og det svekker barnehagelærerens mulighet til å utøve
faglig skjønn i saker hvor systematisk dokumentasjon er nødvendig. Det kan
dermed også svekke det tette båndet mellom barnehagene og hjemmene som er
avgjørende for den store tilliten sektoren til nå har hatt.
Dette er derfor nok et eksempel på hvorfor målstyring som
forvaltningsprinsipp ikke er egnet for sektorer som helt og holdent er basert
på menneskelige relasjoner. Kuas motstand mot at kalven blir talt er verd å ta
alvorlig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar